Somajul tehnic: ce trebuie sa faca angajatorii
Conform reglementarilor in vigoare in data de 20.03.2020, intreruperea sau reducerea temporara a activitatii din initiativa angajatorului, fara incetarea raportului de munca, este cauzata de motive economice, tehnologice, structurale sau similare, este reglementata de Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, fiind denumita in limbajul comun “somaj tehnic”.
Asadar, somajul tehnic implica suspendarea contractelor individuale de munca din initiativa angajatorului, in baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii. Cu toate acestea, precizam faptul ca angajatorul nu este obligat sa suspende toate contractele individuale de munca existente la nivelul unitatii, ci poate suspenda un numar limitat de contracte individuale de munca, in functie de specificul activitatii.
Angajatorul are la dispozitie trei posibilitati:
1. In cazul reducerii temporare a activitatii pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul are posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. In acest caz, reducerea programului de lucru poate avea semnificatia unei zile de concediu fara plata saptamanal, pana la remedierea situatiei care a determinat aplicarea masurii.
Aceasta masura se dispune prin decizia unilaterala a angajatorului. Cu toate acestea, inainte de adoptarea deciziei, angajatorul trebuie sa se consulte cu sindicatul reprezentativ de la nivelul unitatii sau cu reprezentantii salariatilor.
Citeste aici: Ce este somajul tehnic
In urma consultarilor, daca nu se poate adopta o alta masura mai favorabila, urmatorul pas pe care trebuie sa il respecte angajatorul este indeplinirea obligatiei de informare a salariatilor prevazuta la art. 17 din Codul Muncii - anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice. Intrucat aceasta masura presupune modificarea programului de lucru si, implicit, a contractelor individuale de munca, angajatorul este tinut de respectarea acestei obligatii.
Ulterior, angajatorul poate emite decizia de reducere a programului de lucru, pe care trebuie sa o aduca la cunostinta salariatilor.
Descarca aici un model de decizie a angajatorului pentru reducerea programului de lucru!
In acest context, recomandam ca dosarul pentru somaj tehnic sa cuprinda urmatoarele documente:
- hotararea Adunarii Generale a Asociatilor/Actionarilor de reducere temporara a activitatii
- documente din care sa reiasa rezultatul consultarilor cu sindicatul reprezentantiv sau reprezentantii salariatilor
- referat de justificare si motivare a reducerii temporare a activitatii
- decizia angajatorului de somaj tehnic, comunicata salariatilor.
De asemenea, decizia se va inregistra in Registrul General de Evidenta a Salariatilor, cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii, conform dispozitiilor Hotararii de Guvern nr. 905/2017.
2. Cea de-a doua masura pe care o poate adopta angajatorul este suspendarea contractelor individuale de munca. In acest caz, pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiei in care angajatorul a optat pentru reducerea programului de lucru la 4 zile pe saptamana.
Pentru aceasta indemnizatie nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca! De asemenea, impozitul pe venit se va calcula potrivit regulilor de la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (venituri obtinute in afara functiei de baza)!
Citeste aici: Somajul tehnic - Statul va plati indemnizatia angajatilor afectati
Pentru indemnizatia platita pe perioada in care salariatii au contractele individuale de munca suspendate pentru somaj tehnic si nu presteaza munca, se calculeaza, retin si vireaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii. Indemnizatiile pentru trecerea temporara in alta munca, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel reprezinta venituri asimilate salariilor, in sensul Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Codului Fiscal, prin urmare vor fi supuse aceluiasi tratament fiscal.
Totodata, salariatii vor sta la dispozitia angajatorului pentru a relua activitatea indata ce acest lucru este posibil, la incetarea motivelor care au determinat aceasta masura.
Si in aceasta situatie angajatorul trebuie sa respecte obligatia prealabila a informarii salariatilor, prevazuta la art. 17 din Codul Muncii.
Pentru aplicarea acestei masuri recomandam intocmirea urmatoarelor documente:
- hotararea Adunarii Generale a Asociatilor/Actionarilor de intrerupere temporara a activitatii
- referat de justificare si motivare a intreruperii temporare a activitatii
- decizia angajatorului de somaj tehnic, comunicata salariatilor.
Descarca aici un model de decizie a angajatorului pentru somaj tehnic!
Decizia angajatorului de intrerupere temporara a activitatii se transmite in Registrul General de Evidenta a Salariatilor cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii, conform art. 3 alin. (2) lit. o) din Hotararea de Guvern nr. 905/2017 (perioada, cauzele de suspendare si data incetarii suspendarii contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii/datei incetarii suspendarii).
3. In situatia in care angajatorul nu indeplineste conditiile enumerate in Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 nu va beneficia de subventie de la stat. Acest lucru inseamna ca indemnizatia de somaj tehnic se va plati de catre angajator, din fondul de salarii, iar impozitul pe venit se calculeaza conform regulilor enuntate la art. 78 alin. (2) lit. a) din Codul Fiscal.
Mentionam faptul ca dispozitiile analizate mai sus ar putea suferi modificari in contextul interventiei statutului pentru sustinerea mediului de afaceri afectat de aceasta criza. Revenim cu update-uri odata ce aceste masuri sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.
Sursa foto: pixabay.com
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.