Somajul tehnic - Statul va plati indemnizatia angajatilor afectati
UPDATE
A fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV 2.
Ordonanta stabileste faptul ca pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii (somaj tehnic), ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV 2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Prin urmare, statul a decis suportarea indemnizatiei de somaj tehnic, in limitele prevazute mai sus.
Citeste mai mult despre: Somajul tehnic - ce trebuie sa faca angajatorii
Urmeaza sa beneficieze de aceasta facilitate salariatii angajatorilor care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii în vigoare a Ordonantei de Urgenta.
Pentru angajatorii mentionati la punctul b), plata indemnizatiei se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitatea financiara pentru a plati toti salariatii.
Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, iar calculul, retinerea si plata acestora se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Totodata, angajatorii au obligatia de a depune Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (Declaratia 112). Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Pentru aceasta indemnizatie nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca! De asemenea, impozitul pe venit se va calcula potrivit regulilor de la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (venituri obtinute in afara functiei de baza)!
In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora angajatorul isi are sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal si intocmita conform modelului prevazut la Anexa 3 din aceasta Ordonanta de Urgenta.
Documentele se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara. Plata indemnizatiei din bugetul asigurarilor pentru somaj se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.
***
Guvernul Romaniei a declarat, printr-un comunicat de presa recent, ca va asigura plata indemnizatiilor de somaj tehnic a angajatilor afectati de coronavirus (COVID-19).
"Avem doua categorii de angajatori. Prima este cea care a fost afectata direct de masuri restrictive impuse de autoritati in situatia de urgenta: hoteluri, restaurante, cafenele, organizatori de spectacole. Este clar ca ele nu isi pot plati angajatii, pentru ca s-au inchis. A doua categorie: masuri care nu au fost afectate de decizia autoritatilor, dar au fost afectate de consecintele epidemiei. Pentru a beneficia de aceasta plata, companiile trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere prin care sa arate ca le-au scazut venituri cu 25%", a declarant Prim-Ministrul Romaniei.
Citeste mai mult despre somajul tehnic: Ce este somajul tehnic si cum il putem aplica?
Decizia Executivului vine in contextul instituirii starii de urgenta din cauza epidemiei de coronavirus (COVID-19), care ar urma sa afecteze foarte multe companii din Romania.
Printr-un proiect de Ordonanta de Urgenta aflat pe lista de sedinta a Guvernului se precizeaza faptul ca pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul Presedintelui Romaniei nr.195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (somaj tehnic) urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platite din fondul de salarii, se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020. Asadar, statul va putea suporta indemnizatia de somaj tehnic in cuantum de minimum 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut.
Vezi aici cat este castigul salarial mediu brut in anul 2020!
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale precizeaza intr-un comunicat de presa publicat astazi, 19 martie 2020, faptul ca urmeaza sa beneficieze de aceasta facilitate salariatii angajatorilor care indeplinesc urmatoarele conditii:
a)intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
b)reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii în vigoare a Ordonantei de Urgenta.
In plus, angajatorii trebuie sa depuna, prin posta electronica, la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de urmatoarele documente:
a) certificatul de situatie de urgenta eliberat de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri;
b) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia de somaj tehnic asumata de reprezentantul legal al angajatorului.
Reamintim faptul ca dispozitiile analizate nu se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare, este necesar ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului sa fie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei. Vom reveni cu detalii suplimentare dupa publicarea actului normativ in Monitorul Oficial.
Sursa foto: pixabay.com
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.