Valoarea tichetelor de masa - drepturi si obligatii
- Valoarea tichetelor de masa
- Care este valoarea tichetelor de masa
- Cine stabileste valoarea tichetelor de masa
- Indexarea valorii tichetelor de masa
- Conditii de acordare a tichetelor de masa
- Cine poate primi tichete de masa
- Cine poate acorda tichete de masa
- Cate tichete de masa se pot acorda lunar
- Cum se poate utiliza valoarea tichetelor de masa
- Impozitarea tichetelor de masa
Tichetele de masa sunt beneficii acordate angajatilor in baza Legii nr. 142/1998. Acestea se acorda in ultima decada a fiecarei luni pentru luna urmatoare. Numarul tichetelor de masa pe care le poate primi un angajat nu poate depasi numarul zilelor lucrate de acesta in luna respectiva. Tichetele de masa se pot emite electronic sau pe suport de hartie si sunt destinate exclusiv pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de alimente. Acordarea tichetelor de masa nu este obligatorie.
Valoarea tichetelor de masa
Din luna mai 2017, valoarea nominala indexata a unui tichet de masa este de 15,09 lei. Aceasta suma a fost stabilita prin Ordinul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) nr. 625/2017, in vigoare de la publicarea, in data de 3 mai 2017, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 316. Suma este valabila pentru primul semestru din 2017.
Care este valoarea tichetelor de masa
Valoarea unui tichet de masa a crescut in decembrie 2016 de la 9,57 la 15 lei, iar pentru primul semestru din 2017 a fost stabilita, asa cum am aratat si mai sus, la 15,09 lei. Aceasta este suma maxima care poate fi inscrisa pe un tichet de masa, insa angajatorii nu sunt obligati prin lege sa ofere bonuri de masa numai cu aceasta valoare inscrisa.
Mai exact, formularea din legislatie spune ca anagajatorul trebuie sa respecte valoarea maxima stabilita prin lege, de 15,09 lei, insa nu este clar daca firmele au de respectat si o valoare minima.
Tocmai pentru a lamuri aceasta problema, avocatnet.ro a cerut explicatii de la Ministerul Muncii, care a raspuns ca tichetele de masa pot avea orice valoare, sub pragul maxim stabilit de legislatie: „(...) valoarea minima a tichetului de masa se stabileste de catre angajator, conform posibilitatilor proprii, in limita sumei cu aceasta destinatie prevazuta in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat. Prevederile legale in vigoare reglementeaza numai valoarea maxima a tichetului de masa”.
Astfel, o companie poate sa acorde angajatilor tichete de masa cu o valoare de 15,09 lei fiecare, insa, aceasta valoare nu este singura care poate fi efectiv utilizata, un angajator putand sa opteze pentru tichete de 10, 5 sau chiar 1 leu, daca asa doreste.
In 2020, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi valoarea de 20 lei.
Cine stabileste valoarea tichetelor de masa
Ministerul Muncii si Justitiei Sociale este cel care stabileste valoarea tichetelor de masa.
Potrivit Up Romania, companie emitenta de tichete de masa, numarul firmelor din Romania care ofera tichete de masa angajatilor a crescut cu 27% in 2016, scrie agentia de presa Mediafax.
Indexarea valorii tichetelor de masa
Valoarea nominala a tichetelor de masa poate fi indexata semestrial cu indicele preturilor de consum, inregistrat la marfurile alimentare. Acest indice de consum este comunicat de Institutul National de Statistica, la ordinul Ministerului Muncii.
Conditii de acordare a tichetelor de masa
Potrivit legii, bonurile de masa pe suport de hartie sunt valabile daca au inscrise pe ele numerele sub care au fost inseriate de compania emitenta. In plus, trebuie sa cuprinda si:
- Numele si adresa emitentului;
- Valoarea nominala a bonului de masa;
- Perioada de valabilitate a tichetului de masa;
- Trebuie sa aiba inscrisa mentiunea ca sunt interzise pentru achizitionarea de tigari sau produse alcoolice;
- Spatiul unde salariatul trebuie sa-si treaca numele si prenumele;
- Spatiu destinat datei si stampilei, care va fi completat de reprezentantii unitatii unde tichetul de masa a fost folosit.
Legea mai spune ca angajatul se obliga sa restituie la finalul lunii sau in cazul incetarii contractului individual de munca tichetele de masa pe suport de hartie neutilizate. In cazul in care angajatul a primit tichete de masa pe suport electronic, acesta va restitui contravaloarea tichetelor neutilizate.
Cine poate primi tichete de masa
Legea 142/1998, prevede la articolul 1, alineatul 1, ca pot primi tichete de masa „salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, denumite in continuare angajator, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa. Tichetele de masa sunt emise fie pe suport hartie, fie pe suport electronic, sunt destinate exclusiv alocatiei individuale de hrana reglementate de prezenta lege si sunt suportate integral pe costuri de angajator“ .
Insa, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2017, intrata in vigare la data de 30 ianuarie 2017, acordarea tichetelor a fost amanata in cazul bugetarilor si in 2017. Acestia vor putea vor putea primi in schimb prime si vouchere de vacanta, incepand cu luna iulie a acestui an. Asistam astfel la o continuare a situatiei din 2016 si 2015. Nici in acesti ani bugetarii nu au beneficit de premii, tichete de masa ori tichete cadou.
Cine poate acorda tichete de masa
Tichetele de masa pot fi acordate lunar de catre persoane fizice sau juridice - indiferent de marimea acestora sau de numarul de angajati - care angajeaza personal pe baza unui contract individual de munca. Acordarea bonurilor de masa este o optiune, nu o obligatie a angajatorului, in baza Legii 142/1998, si, mai concret, reprezinta o alocatie individuala de hrana.
Potrivit legii, „ tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori “ .
Angajatorul care vrea sa ofere salariatilor beneficii sub forma unor tichete de masa va evidentia in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate in conformitate cu legea, la pozitia denumita „Tichete de masa“, sumele alocate pentru acoperirea valorii nominale ale bonurilor de masa.
Tichetele de masa sunt emise numai de catre entitati autorizate de Ministerul Finantelor sau de catre angajatorii care au cantine-restaurante sau bufete destinate special angajatilor.
„Tichetele de masa sunt emise fie pe suport hartie, fie pe suport electronic, sunt destinate exclusiv alocatiei individuale de hrana reglementate de prezenta lege si sunt suportate integral pe costuri de angajator” , se arata in Legea 142.
Cate tichete de masa se pot acorda lunar
Tichetele de masa pe suport de hartie sunt distribuite lunar, mai exact in ultima decada a fiecarei luni pentru luna care urmeaza. Valoarea tichetelor de masa electronice este transferata tot lunar, in aceeasi perioada.
Valoarea nominala a unui tichet de masa in primul semestru din 2017 nu poate depasi 15,09 lei. Potrivit legii in vigoare in 2020, valoarea nominala a unui tichet de masa este de 20 lei.
Angajatorul va distribui fiecarui angajat un numar de bonuri de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea. Cu alte cuvinte, salariatul poate utiliza intr-o luna un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile in care va fi prezent la locul de munca.
Companiile nu pot distrubui unui angajat mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna. Potrivit legii 142/1998, nu se considera zile lucratoare perioadele in care:
- Salariatii sunt in concediu;
- Au zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, a unor zile festive si de sarbatoare legale sau in cazul altor libere acordate angajatilor, potrivit actelor normative in vigoare;
- Sunt in delegatie sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc in acest timp indemnizatie zilnica sau lunara, in conformitate cu legea;
- Se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, absenteaza de la locul de munca sau se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatii sindicale sau reprezentanti ai salariatilor.
In cazul in care salariatii lucreaza mai mult de 8 ore zilnic sau in regim de ture, numarul bonurilor de masa se va stabili prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la serviciu la durata normala a timpului de munca. Fractiile rezultate se considera zi prezenta la locul de munca, conditia fiind ca total zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare dintr-o luna.
In cazul cumulului de functii, potrivit legii, angajatorii pot primi bonuri de masa numai de la angajatorii unde acestia detin functia de baza.
Cum se poate utiliza valoarea tichetelor de masa
„Tichetele de masa pe suport hartie pot fi utilizate in unitati de alimenta?ie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete, cu care unitatile emitente de tichete de masa pe suport hartie au contractat prestarea serviciilor respective. Tichetele de masa pe suport electronic pot fi utilizate doar in unitati de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete, care au incheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitatile emitente de tichete de masa pe suport electronic, si trebuie sa permita utilizarea, in mod exclusiv, in scopul folosirii alocatiei individuale de hrana” , se arata in Legea 142.
Potrivit legislatiei, tichetele de masa nu pot fi utilizate in achizitionarea de tigari sau de bauturi alcoolice.
Impozitarea tichetelor de masa
Tichetele de masa sunt scutite de contributiile sociale obligatorii angajatului si angajatorului. Singura taxa care se percepe pe aceste bonuri de masa, de la data de 1 iulie 2010, este impozitul pe venit, de 16%, care va fi retinut de la salariat. Cu alte cuvinte, angajatorul este scutit de orice taxa si cotribuitie la stat atunci cand ofera angajatilor acest tip de beneficiu. Cota de impozit in 2020 conform prevederilor Codului Fiscal este de 10%.
Impozitul pe venit impus angajatilor si care include bonurile de masa se determina prin aplicarea cotei de 16% supra bazei de calcul. Baza de calcul se determina astfel: venit brut - contributiile obligatorii aferente - deducerea personala - cotizatia sindicala - contributiile la fondurile de pensii facultative + valoarea nominala a tichetelor primite de salariat.
Conform Codului Fiscal, toate entitatile platitoare de salarii si/sau venituri asimilate acestora se obliga la a calcula si retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor remuneratii. Acest impozit va fi virat catre bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se efectueaza platile. Astfel, impozitul aferent venitului din tichete se va aduna la restul impozitului pe salarii retinut de la angajatii unei companii si se vira catre bugetul de stat, la fel ca impozitul pe salarii.
Emitentul bonurilor de masa nu poate retine contravaloarea acestui impozit. Acest proces - de retinere a impozitului si transferarii lui in conturile statului - se va face exclusiv de angajator.
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.
Oferta noastra propusa pentru clienti in noul an este un angajament pozitiv si total, astfel incat lucrul cu noi va ofera o asigurare maxima de a obtine finantare pentru ca avem un rating A + in finantare. Frank Imprumut Servicii (FLS) a lungul anilor a fost foarte evaluat ca fiind una dintre cele mai bune companii online, cu o rata a dobanzii mai ieftin. Daca aveti nevoie de finantare, nu ezitati sa ne contactati prin telefon (+1-713-389-6778) sau e-mail: k.frankloans@gmail.com