Termenul pentru depunerea Declaratiei lunare 112 se apropie: probleme practice si solutii
Potrivit art. 81 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, “Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit, pana la termenul de plata a impozitului, inclusiv”. Declaratia 112 se depune de angajatori lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul.
De asemenea, in Monitorul Oficial al Romaniei a fost publicat Ordinul nr. 1942/979/819/2020, prin care s-a modificat Declaratia 112 avand in vedere actele normative adoptate pe perioada starii de urgenta si pe perioada starii de alerta.
Totodata, a fost actualizata si versiunea electronica a Declaratiei 112, astfel incat angajatorii sa poata declara obligatiile fiscale aferente indemnizatiei de somaj tehnic si indemnizatiei acordata parintilor pentru supravegherea copiilor.
Avand in vedere faptul ca se apropie termenul de depunere a Declaratiei 112 pentru veniturile aferente lunii iunie, am pregatit un articol prin care analizam diversele probleme ce apar in practica si prin care oferim solutii pentru fiecare situatie.
Salariatii care au avut contractele de munca suspendate pentru somaj tehnic si-au pierdut calitatea de asigurati in sistemul de asigurari de sanatate
Salariatii din Romania ale caror contracte individuale de munca au fost suspendate pe o perioada mai mare de 30 de zile se regasesc in situatia indezirabila de a fi eliminati in mod automat din sistemul de asigurari de sanatate, acest lucru fiind cauzat de o neconcordanta intre dispozitiile legale in vigoare si modalitatea de preluare a informatiile raportate de angajatori prin Declaratia 112 de catre Casele de Asigurari de Sanatate.
In acest sens, solutia oferita de Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti este depunerea de declaratii rectificative pentru luna incetarii suspendarii, prin introducerea manuala a datei de inceput a contractului individual de munca ca fiind un nou contract individual de munca pentru fiecare salariat care se afla in aceasta situatie.
Societatea Romanian Software a transmis un semnal de alarma autoritatilor prin care solicita sprijinirea mediului de afaceri prin solutionarea de urgenta a acestei situatii cu care se confrunta peste un milion de salariati romani care s-au aflat in somaj tehnic in aceasta perioada, astfel incat angajatorii sa nu fie nevoiti sa intocmeasca declaratie rectificativa pentru fiecare salariat care se regaseste in aceasta situatie.
Citeste mai multe despre acest subiect aici!
Cum se completeaza Declaratia 112 pentru salariatii care s-au aflat in somaj tehnic
Amintim ca, in urma pandemiei de coronavirus, o majoritate covarsitoare a angajatilor din Romania au avut contractele de munca suspendate si au beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic, subventionata sau nu de catre stat.
Conform Ordonantei de Urgenta nr. 70/2020, indemnizatia de somaj tehnic acordata in baza art. XI si art. XV din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020 se prelungeste si pentru perioada cuprinsa intre incetarea starii de urgenta si 31 mai 2020, cu posibilitatea continuarii dupa aceasta data doar in domeniile in care se vor mentine restrictiile.
In consecinta, angajatorii au putut beneficia de subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic de catre stat pana la data de 31 mai 2020, cu posibilitatea prelungirii acordarii acestui beneficiu si dupa aceasta data in domeniile in care se mentin restrictiile impuse prin acte normative ulterioare.
Ordinul nr. 1107/2020, publicat pe data de 1 iulie in Monitorul Oficial, modifica documentele necesare pentru obtinerea subventionarii indemnizatiei de somaj tehnic si stabileste in Anexa la Ordin domeniile in care se mentin restrictiile si perioada aplicarii restrictiilor. Prin urmare, angajatorii pot obtine in continuare subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic daca activeaza in domeniile prevazute in Anexa la Ordinul nr. 1107/2020 in care se mentin restrictiile.
Angajatorul indeplineste conditiile prevazute de OUG 30/2020
Prima situatie pe care o analizam este cea in care angajatorul a obtinut subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj, iar in luna de raportare salariatul a avut contractul activ si a prestat activitate.
Avand in vedere ca luna de raportare este iunie, Declaratia 112 se va completa cu obligatiile fiscale aferente indemnizatiei de somaj tehnic din luna mai.
Astfel, vom completa Anexa Asigurat prin bifarea Sectiunii B.
Pentru raportarea orelor lucrate se bifeaza Tip asigurat din punct de vedere al contractului de munca B.1 – Salariat exclusiv.
Intrucat in luna de raportare, pe langa salariul conform orelor lucrate, angajatul a beneficiat si de indemnizatie de somaj tehnic suportata de stat, in Anexa Asigurat vom adauga o Sectiune B.1 si vom bifa punctul 1.6. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prev. la art. XI alin. (1) din OUG 30/2020 suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Astfel, in situatia in care in luna de raportare salariatul a desfasurat activitate, dar a beneficiat si de indemnizatie de somaj tehnic, se vor declara ambele cazuri prin adaugarea a doua Sectiuni B1. Prima sectiune va fi completata cu obligatiile fiscale aferente salariului obtinut pentru orele lucrate, iar cea de-a doua cu cele aferente indemnizatiei de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Declaratia se completeaza in aceeasi maniera si in cazul in care in luna de raportare salariatul a desfasurat activitate si ulterior a beneficiat de indemnizatia acordata parintilor pentru supravegherea copiilor. Se va completa initial Sectiunea B.1 – Salariat exclusiv, urmand a fi adaugata o Sectiune B.1 prin care se va bifa punctul 1.5. Salariat care a beneficiat de indemnizatia prevazuta de Legea 19/2020.
Pentru fiecare tip de indemnizatie obtinuta in luna de raportare se va completa o Sectiune B.1 distincta.
Salariatul a beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic suportata de stat, dar si indemnizatie de somaj tehnic suplimentata de angajator
In cazul in care in luna de raportare salariatul a beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic suportata de stat, dar si indemnizatie de somaj tehnic suplimentata de angajator, se va completa initial Sectiunea B.1, punctul 1.6. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prev. la art. XI alin. (1) din OUG 30/2020 suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Ulterior, se va adauga o Sectiune B.1 prin care raportam situatia 1.7. Salariat care beneficiaza de indemnizatia suplimentata de angajator din fondul de salarii prev. la art. XI alin. (11) din OUG 30/2020.
Angajatorul nu indeplineste conditiile prevazute de OUG 30/2020
Daca angajatorul nu indeplineste conditiile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 si nu a obtinut subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj, ci a platit indemnizatia din fondul de salarii, in Declaratia 112, Anexa Asigurat, se va completa Sectiunea A.
Pentru a veni in intampinarea nevoilor dumneavoastra, in aceasta perioada afectata de Covid-19, am lansat o serie de video-uri online, menite sa va aduca la cunostinta ultimele noutati legislative si cum se implementeaza acestea in cadrul companiilor. Urmareste aici seminarul nostru video prin care explicam pas cu pas cum completam Declaratia 112 in contextul actual.
Decontarea sumei de 41,5% din salariul de baza al angajatilor care au beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic
Citeste mai multe despre: Statul va suporta 41,5% din salariul angajatilor care au beneficiat de somaj tehnic!
Ordonanta de Urgenta nr. 92/2020 prevede faptul ca “Incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii si nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza,pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut”.
Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data indeplinirii de catre angajatori, potrivit legii, a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
In consecinta, daca in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta a avut contractul de munca in baza somajului tehnic cel putin 15 zile, iar in luna iunie salariatul a desfasurat activitate, se va completa Sectiunea A.1 -Salariat (exclusiv 1.1 si 1.2).
Ulterior, angajatorul va putea beneficia de decontarea sumei de 41,5% din salariul angajatilor care au beneficiat de somaj tehnic.
Descarca aici documentele necesare pentru decontarea sumei de 41,5%!
In situatia in care salariatul a beneficiat in luna iunie, pe langa salariu, si de indemnizatia de somaj tehnic, subventionata sau nu de catre stat, se vor respecta regulile mentionate mai sus, fiind necesara completarea a doua sectiuni distincte in functie de situatie.
Sursa foto: unsplash.com
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.