Somajul tehnic: conditiile in care statul suporta plata indemnizatiei
UPDATE
In Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 269/31.03.2020, au fost publicate o serie de Ordine ale Ministrului Muncii si Protectiei Sociale prin care au fost aprobate modelele de documente necesare pentru obtinerea subventiei de la stat.
Astfel, au fost aprobate atat documentele necesare angajatorilor, cat si cele necesare altor categorii de persoane (PFA, persoane care obtin exclusiv venituri din drepturi de autor, persoane care isi desfasoara activitatea in baza unui contract de activitate sportiva).
***
In Monitorul Oficial a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 32/2020 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie social.
In esenta, aceasta ordonanta completeaza dispozitiile Ordonantei de Urgenta nr. 30/2020 in materia somajului tehnic si simplifica procedura prin care angajatorii pot obtine subventionarea indemnizatiei. Noutatile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 32/2020 sunt urmatoarele:
1. Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 prevedea faptul ca statul va suporta indemnizatia de somaj tehnic doar in cazul angajatorilor care isi intrerup total sau partial activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile publice si detin certificatul de situatie de urgenta, precum si in cazul celor care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor.
Ordonanta de Urgenta nr. 32/2020 modifica sfera beneficiarilor, statul urmand sa suporte plata indemnizatiei de somaj tehnic pentru salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.
Prin urmare, a fost eliminata necesitatea obtinerii certificatului de situatie de urgenta, precum si conditia instituita anterior conform careia angajatorul trebuie sa inregistreze o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
Asadar, pot beneficia de subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic toti salariatii afectati in contextul actual, pe baza unei declaratii pe propria raspundere emisa de catre angajator si depusa la agentia pentru ocuparea fortei de munca.
2. Indemnizatia de somaj tehnic se calculeaza prin aplicarea cotei de 75% asupra salariului de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut. Asadar, angajatorul poate obtine din bugetul asigurarilor pentru somaj suma plafonata la 75% din castigul salarial mediu brut. Totodata, in situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mentionam faptul ca, in situatia in care exista un contract colectiv de munca care stabileste cuantumul indemnizatiei de somaj mai mare de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, aceasta dispozitie trebuie respectata, conform Decretului de instituire a starii de urgenta care stabileste faptul ca se mentine valabilitatea contractelor colective de munca si pe perioada starii de urgenta.In cazul in care nu se poate respecta aceasta prevedere, partile trebuie sa ajunga la o noua intelegere printr-un act aditional.
3. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta, acesta nu beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic subventionata de catre stat.
4. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic subventionata de catre stat aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
5. Perioada in care salariatii beneficiaza de subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic, pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada in care statul suporta indemnizatia de somaj tehnic. In situatia in care stagiul de cotizare realizat astfel este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
6. In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si publicat ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Astfel, pentru a putea depune documentatia necesara, asteptam ca modelul declaratiei pe propria raspundere sa fie publicat in Monitorul Oficial.
7. Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.
8. Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.
9. Plata indemnizatiei de catre angajator se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.
10. Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de Codul civil, precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta beneficiaza, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate.
De asemenea, pe perioada starii de urgenta, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizatia se suporta din bugetul de stat. Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate.
Suplimentar fata de aceasta indemnizatie, se poate a negocia si stabili de comun acord plata de alte indemnizatii compensatorii acordate de structura sportiva care sa compenseze diminuarea contraprestatiei financiare.
Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 pe perioada starii de urgenta, beneficiaza din bugetul de stat prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv a municipiului Bucuresti de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020, in baza documentelor solicitate de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala. Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate.
11. A fost stabilita procedura pentru obtinerea indemnizatiei de catre persoanele prevazute la punctul 10:
- plata indemnizatiei se realizeaza de catre agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti
- persoanele indreptatite depun, prin posta electronica, la agentia teritoriala, o cerere insotita de copia actului de identitate si o declaratie pe propria raspundere
- in vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, structurile sportive cu care persoanele au incheiate contracte de activitate sportiva depun, prin posta electronica, la agentiile teritoriale in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere, la care se ataseaza lista cu participantii la activitatea sportiva carora le-a fost suspendata activitatea
Sursa foto: pixabay.com
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.