</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Recomandarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in scopul prevenirii infectarii cu coronavirus

by Maria Ciudin , 11 mar 2020 Legislatia muncii / COVID-19
Recomandarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in scopul prevenirii infectarii cu coronavirus

Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat pe pagina sa de internet mai multe recomandari menite sa previna raspandirea infectarii cu coronavirus (COVID-19), in scopul asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor, dar si pentru sprijinirea angajatorilor in derularea activitatilor curente.

Recomandarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale sunt urmatoarele:

  1. Stabilirea unor programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului in cauza, in conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de munca.
  2. Modificarea temporara a locului de munca la domiciliul salariatului, in conformitate cu prevederile art. 108-110 din Codul Muncii, unilateral, in conformitate cu prevederile art. 48 din acelasi act normativ, sau prin acordul partilor, cu precizarea in mod expres in decizia sau, dupa caz, in actul aditional de modificare a locului de munca, a urmatoarelor elemente:
  • faptul ca salariatul lucreaza de la domiciliu;
  • perioada in care se aplica aceasta masura;
  • programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
  • obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.

In aceasta situatie, angajatorul are obligatia de a asigura instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

  1. Desfasurarea activitatii prin telemunca, in urma incheierii unui act aditional la contractul individual de munca, in conditiile prevazute de Legea nr. 81/ 2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, atunci cand indeplinirea atributiilor specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine salariatul presupune folosirea tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Actul aditional trebuie sa cuprinda:
  • precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
  • perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
  • locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
  • programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
  • modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
  • responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
  • obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
  • obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei - datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
  • conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

In cazul instituirii, in conditiile legii, a starii de carantina sau in caz de forta majora, contractul individual de munca se va suspenda de drept, in conformitate cu prevederile art. 50 lit. c) si f) din Codul Muncii.

Ministerul Muncii solicita angajatorilor, dar si salariatilor sa dea dovada de flexibilitate si de deschidere in ceea ce priveste stabilirea unor programe de lucru individualizate si in vederea mentinerii unor relatii de munca normale si corecte. Totodata, este analizata si posibilitatea de a acorda zile libere sau concedii, in situatia in care lucrurile vor evolua in sens negativ.

Acelasi comunicat prevede si anumite masuri preventive de securitate si sanatate in munca pentru angajatori:

  • Efectuarea unei analize la nivelul fiecarui angajator in vederea prioritizarii serviciilor esentiale sau relevante de cele neesentiale, cu respectarea drepturilor la securitate si sanatate in munca a lucratorilor
  • Asigurarea de catre angajator a securitatii si sanatatii lucratorilor in toate aspectele legate de munca in conditiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca si dispunerea de masuri adecvate pentru asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor, prevenirea riscurilor profesionale, informarea si instruirea lucratorilor, acordarea echipamentului de protectie (masti, manusi de protectie etc.).
  • Determinarea naturii si nivelului de risc pentru orice activitate susceptibila sa prezinte un risc de expunere la COVID-19
  • Utilizarea e-mailului si a teleconferintelor pentru a reduce contactele fizice si deplasarile in interes de serviciu daca acestea nu sunt necesare in mod imperativ
  • Intocmirea unui plan de asigurare a continuitatii activitatii in situatia in care un numar semnificativ de lucratori nu ar putea sa isi desfasoare activitatea la locul de munca organizat de catre angajator
  • Aplicarea procedurilor stabilite la nivel national de catre Ministerul Sanatatii in cazul in care lucratorul prezinta simptome asociate infectiilor respiratorii la locul de munca
  • Suspendarea programului de audiente la nivelul institutiilor publice si introducerea de masuri alternative, de tipul transmiterii solicitarilor prin telefon si email
  • Diminuarea pe cat posibil a timpului de asteptare in cadrul programului de lucru cu publicul, prin transmiterea, acolo unde este posibil, a solicitarilor prin email
  • In situatiile in care este necesara prezenta fizica a solicitantului la sediul institutiei, se va avea in vedere mentinerea distantei de cel putin 1 metru fata de celelalte persoane din incinta
  • In cazul unui lucrator confirmat cu COVID – 19, angajatorul are obligatia sa informeze Directia de Sanatate Publica pe raza careia isi desfasoara activitatea, in vederea demararii procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice. De asemenea, angajatorul are obligatia sa informeze lucratorii cu privire la procedura de acordare a concediului medical in caz de carantina si izolare la domiciliu.

Sursa foto: pixabay.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide