OUG 79/2017, modificari aduse legii privind salarizarea bugetarilor si impactul asupra salariilor celor care lucreaza la stat plus noutati referitoare la legea evaziunii fiscale de interes pentru toti angajatorii
Saptamana trecuta a fost aprobata ordonanta de urgenta care modifica Legea cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Regasiti aici link catre comunicatul emis de Guvern.
Si aici link catre proiectul ordonantei de urgenta.
Cele doua modificari care au relevanta din perspectiva OUG 79/2017 sunt urmatoarele :
1. Guvernul a aprobat acordarea, incepand cu 1 ianuarie 2018, a unei majorari salariale de 28,5% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, pentru personalul platit din fonduri publice care beneficiaza de scutire de impozit pe venit la 31 decembrie 2017, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, art. 60, punctele 1-3.
La art. 60, punctele 1-3 din Codul fiscal se regasesc urmatoarele categorii de persoane:
- Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat
- Persoanele fizice care obtin venituri din activitati de creare de programe de calculator, scutite
- Persoanele fizice care obtin venituri din activitati de cercetare-dezvoltare si inovare, scutite
Cresterea cu 28,5% la nivelul salariului brut inseamna ca salariile nete in cazul acestor categorii de persoane vor ramane constante si dupa 1 ianuarie 2018.
Acest lucru este o veste buna pentru programatorii care lucreaza la stat, caci lor nu le vor scadea salariile nete.
Insa tot nu este rezolvata problema celor care lucreaza la privat, caci in cazul lor fie vor scadea salariile nete, fie vor fi inregistrate costuri mai ridicate de catre angajatori, daca vor fi modificate salariile brute astfel incat sa fie mentinute salariile nete.
2. Celelalte categorii de personal platite din fonduri publice (cu unele exceptii prevazute in ordonanta) vor beneficia de o majorare salariala de pana la 25% incepand cu 1 ianuarie 2018 fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017
Cresterea cu 25% la nivelul salariului brut in cazul acestor categorii de personal va insemna in luna ianuarie 2018 o crestere de aprox. 4% la nivelul salariului net.
Impactul este datorat faptului ca majorarea salariului brut este contrabalansata de trecerea contributiilor sociale de la nivelul angajatorului la nivelul angajatului.
Exista si unele categorii de personal pentru care cresterile salariale pot fi de pana la 35%, cum ar fi personalul care gestioneaza fonduri comunitare.
***
Noutati referitoare la legea evaziunii fiscale – proiect ordonanta de urgenta – angajatorii ar putea fi pasibili cu inchisoarea daca nu platesc la timp catre stat impozitul pe venit si contributiile sociale
Tot saptamana trecuta, pe 7 decembrie 2017, a fost publicat si un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.
Regasiti link aici catre proiectul de ordonanta:
La art. 1, alin. 1 din proiectul de ordonanta se prevede ca:
1. Articolul 6 [din Legea 241/2005] se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 6 ani neretinerea sau neincasarea, retinerea si neplata ori, dupa caz, incasarea si neplata, in tot sau in parte, cu intentie, in cel mult 30 zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege.
(2) Neplata cu intentie, in cel mult 30 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si contributiilor prevazute in anexa constituie infractiune si atunci cand neplata este consecinta utilizarii acestor sume in alte scopuri.”
In anexa la lege se regasesc, printre altele, impozitul pe venitul din salarii si contributiile de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate.
In contextul OUG 79/2017, prin care au fost mutate contributiile sociale de la angajator la angajat, acest lucru ar insemna ca daca angajatorul nu retine si nu plateste la timp catre bugetul de stat, integral, impozitul pe veniturile de natura salariala si contributiile sociale aferente, ar putea fi pasibil cu inchisoarea.
Ar fi de mentionat ca lista din anexa cuprinde si impozitele cu retinere la sursa pentru diversele venituri obtinute de nerezidenti din Romania. Daca sunt mentinute aceste prevederi si in forma finala a ordonantei de urgenta (cea care va fi publicata in Monitorul Oficial), probabil va deveni foarte important ca angajatorii sa se asigure de corectitudinea calculelor si de respectarea termenelor de depunere a declaratiilor si de plata a impozitelor, pentru a evita sa fie acuzati de infractiune fiscala.
Totusi, ar trebui sa urmarim sa vedem daca aceste prevederi vor fi pastrate in forma finala a ordonantei. Caci in trecut legea continea o prevedere similara care a fost scoasa pentru ca a fost declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala a Romaniei in 2015.
Autor : Ina Tornea, ADIT
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.