</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Munca la domiciliu in contextul pandemiei – cum sa lucrezi eficient de acasa

Munca la domiciliu in contextul pandemiei – cum sa lucrezi eficient de acasa

Contextul actual al pandemiei de coronavirus (COVID-19) ne pune in fata nenumaratelor schimbari, mai ales in ceea ce priveste domeniul profesional. Cum ritmul si obiceiurile cu care eram pana acum obisnuiti au fost date peste cap, suntem nevoiti sa ne adaptam unor reguli pe care pana acum nu le cunosteam. Statul acasa este una dintre ele. Si, din responsabilitate si grija pentru noi si pentru cei din jur, este nevoie sa o respectam. Acest lucru presupune ca si munca o vom face tot de acasa. Ne mutam biroul in living, iar membrii familiei devin un fel de „colegi de munca”. Nu intotdeauna este simplu sa gestionam aceasta mutare, insa, din fericire, exista multe metode prin care putem fi eficienti chiar si atunci cand lucram de acasa. Despre toate acesta discutam pe larg in randurile urmatoare:

Aspecte care iti asigura productivitatea chiar si atunci cand lucrezi de acasa

Munca de acasa

Inca de la inceput trebuie sa mentionam faptul ca productivitatea nu inseamna sa lucram mai mult, ci dimpotriva. Lucrand de acasa, exista riscul sa muncim dublu, ceea ce nu este intotdeauna de dorit. Pe termen lung, acest aspect ne poate afecta starea de sanatate si se poate transforma in boala numita „burnout”. Cum factorii de stres sunt si mai mari in perioada starii de urgenta, este important sa ne mentinem echilibrul mental, astfel incat sa ne putem face munca eficient si corect. Iata in continuare cateva obiceiuri pe care le poti implementa in acest sens.

Stabileste un timp

Productivitatea presupune sa lucrezi intens pe o perioada limitata de timp. Numeroase studii mentioneaza faptul ca oamenii care muncesc 60 de ore pe saptamana sunt din ce in ce mai putin eficienti comparativ cu cei care muncesc in medie 40 de ore pe saptamana. Asa ca, un prim lucru pe care il poti face este ca la inceput de zi sa iti notezi obiectivele pe care le ai de indeplinit in acea zi, apoi sa iti stabilesti un timp pentru fiecare. Daca taskurile sunt mari si indeplinirea lor ar lua mai mult de 8 ore, imparte-le in obiective mai mici de cate 2-3 ore.

Focus 100%

Timpul nu este singurul parametru prin care poti masura gradul de productivitate. Intensitatea sau, mai curand, puterea de concentrare, focusarea asupra rezolvarii taskului stabilit este al doilea parametru important. Cu cat te poti concentra mai bine, cu atat poti incheia obiectivul mai repede. Stabileste cateva reguli pentru modul de lucru. De exemplu, deconecteaza-te de la retelele de socializare si propune-ti sa nu intri pe Instagram, Facebook decat in pauza de masa. Pe timpul zilei, evita sa urmaresti informatiile, stirile care te-ar putea impact emotional. Asigura-te ca, atunci cand ai nevoie de concentrare 100%, nu esti deranjat (nici de scenariile sau gandurile nefericite pe care ni le construim perioada asta si nici de factori din mediul exterior). De exemplu, panica, stresul, anxietatea, starile mai putin productive, dar normale in contextul actual pot fi un mare factor perturbator, scazand nivelul de concentrare asupra muncii. Insa exista modalitati prin care le poti gestiona mai ales in timpul ramas dupa programul de lucru. Poti alege sa faci cateva exercitii fizice, sa te uiti la o comedie, sa apelezi la serviciile unui terapeut care ofera suport online gratuit perioada aceasta, poti citi o carte buna. Astfel, cu cat echilibrezi planul personal, cu atat mai mult creste randamentul in plan profesional.

Daca ai copii, vorbeste cu ei si comunica-le faptul ca, desi esti acasa, ai nevoie ca ei sa fie linistiti, sa se joace, sa citeasca, sa invete, sa isi faca temele cat timp tu esti la „serviciu”. Poti lucra in perioade de cate 30 de minute intense, urmate de 10 minute de pauza in care discuti cu cel mic, ii oferi idei de joaca sau va distrati impreuna. Chiar daca la inceput poate fi dificil, in cateva zile va veti obisnui cu modul acesta de lucru si veti intra intr-un ritm firesc. De asemenea, observa ce alte activitati mici iti fura timpul sau te defocuseaza si gaseste metode prin care sa le poti diminua efectul.

Verifica mailul in momente stabilite

E-mailul este un alt factor care te poate perturba si iti poate consuma nivelul de productivitate. Un mail citit te obliga sa raspunzi pe moment si astfel iti distrage atentia de la ce era prioritar. Astfel, devii ineficient si iti depasesti termenul stabilit pentru taskuri. Recomandat este sa alegi un moment din zi in care sa te ocupi de mailuri. O poti face, de exemplu, dupa masa de pranz, cand nivelul de energie scade si, implicit, productivitatea este diminuata. Un moment bun poate fi si dimineata, inainte de a incepe orice task, sau la finalul programului.

Pauzele scurte si dese sunt recomandate

Pentru ca tot am vorbit de pauze si discutii cu cei mici, trebuie sa mentionam faptul ca ele sunt importante. Un creier suprasolicitat isi pierde eficienta, nivelul de productivitate, asa ca o pauza de 5-10 minute la fiecare 45-60 de minute te ajuta sa iti mentii focusul. Acest obicei este sanatos si pentru corpul tau. Poti seta alarma telefonului, astfel incat sa iti aminteasca sa te ridici de pe scaun si sa faci putina miscare prin casa. Poti face cateva exercitii pentru gat si spate. Miscarea intensifica circulatia sanguina si ajuta creierul sa se oxigeneze mai bine.

Hidrateaza-te corect

Da, ai citit bine. Creierul are nevoie de hidratare pentru a functiona corect. Avand in vedere faptul ca in perioada aceasta de criza, mintea noastra este invadata de tot felul de scenarii stresante, consumul de energie al creierul este cu atat mai mare. Acesta este motivul pentru care trebuie sustinut atat din interior (prin ceea ce gandim, informatiile carora ne expunem), cat si din exterior (prin alimentatie si hidratare). Consumul de apa echilibreaza procesele chimice care au loc la nivelul creierului si, astfel, ne ajuta sa realizam rapid conexiuni neuronale. Asigura-te ca bei zilnic 7-8 pahare cu apa.

Ce masuri pot lua angajatorii pentru a facilita stilul Remote Work

Job de acasa

Atat Codul Muncii, cat si Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca asigura un cadru legislativ care permite angajatorilor sa ia masuri pentru a proteja sanatatea salariatilor. In acest sens, angajatorii vor trebui sa stabileasca anumite masuri care pot facilita munca de acasa. In primul rand, sa se asigure ca fiecare angajat dispune de instrumentele necesare pentru desfasurarea activitatii: acces la internet, laptop, documente importante, imprimanta. Apoi, angajatorul trebuie sa stabileasca durata de timp pe parcursul careia munca se va desfasura de acasa. Sunt importante atat un program fix, dar si cateva meetinguri online in care sa se comunice deschis despre starea de sanatate a fiecarui membru al echipei si despre schimbarile aparute in cadrul jobului. Pentru aceasta pot fi folosite platformele: Google Hangouts Meet, Zoom, Skype, Whatsapp sau Slack.

Cum iti amenajezi biroul acasa

Amenajare birou acasa

Probabil ca pentru multe persoane care au fost nevoite sa lucreze de acasa prima provocare a fost sa stabileasca unde isi vor muta biroul. In living, dormitor, bucatarie, balcon… Si daca pana acum ar fi fost un moft sa avem fiecare biroul propriu, acum avem ocazia sa il amenajam exact asa cum ne place. Iata cateva sugestii care te pot ajuta sa iti faci spatiul cat mai confortabil:

  • Primul pas este sa te asiguri ca ai tot ce iti trebuie: laptop, monitoare aditionale, documente importante, imprimanta, conexiune la internet;
  • De asemenea, este ideal ca biroului sa ii fie destinata o camera intreaga. Recomandat este sa alegi livingul, balconul si mai putin dormitorul pe care, de regula, il asociem cu odihna, relaxarea;
  • Asigura-te ca vei avea suficienta lumina naturala;
  • Amplaseaza biroul in apropierea unei ferestre, astfel incat lumina sa vina din fata sau din lateral;
  • Alege un scaun de birou ergonomic, care se poate regla in functie de pozitia de lucru, inaltimea biroului si inaltimea ta;
  • Pentru a te simti cat mai confortabil, respecta regulile de ergonomie. Astfel, monitorul laptopului sau al calculatorului trebuie sa se situeze la nivelul ochilor. Acest lucru iti permite sa mentii spatele drept, fara sa tii capul in jos si gatul indoit;
  • Pastreaza ordinea in spatiul de lucru. Organizarea te poate ajuta sa fii mai productiv;
  • Nu in ultimul rand, personalizeaza biroul cu mesaje, panouri, fotografii care iti dau o stare buna si te ajuta sa ramai conectat cu jobul tau, colegii de munca, echipa, clientii.

Munca de acasa - dezavantajele pe care trebuie sa le ai in vedere

Nu are rost sa detaliem faptul ca dezavantajul principal este contextul actual. Lucram de acasa din nevoie si nu neaparat din placere. In comparatie cu acest dezavantaj, celelalte sunt minore, insa trebuie sa tinem cont de ele, mai ales daca ne numaram printre cei care se obisnuiesc greu cu stilul „remote”.

Asadar, un prim dezavantaj este riscul de a lucra mult mai mult. Din acest motiv, este sanatos sa iti impui un program de 8 ore, pe care sa il respecti zilnic. Cand programul s-a incheiat, preocupa-te de viata personala. Este adevarat ca nu poti sa iesi in oras, sa pleci intr-o excursie, sa te plimbi intr-un parc, dar exista multe alte activitati pe care le poti face dupa cele 8 ore de munca. Te poti uita la un film, te poti distra cu cei mici, poti gati, poti face cateva exercitii cardio, poti citi o carte. Orice ar fi, important este sa mentii in continuare echilibrul intre viata personala si cea profesionala.

Un alt dezavantaj tine de modul de comunicare. Poate fi mai dificil sa discuti online decat face-to-face, insa exista multe tool-uri, platforme care iti permit sa ramai conectat cu echipa si sa discuti deschis chiar si atunci cand esti la distanta. Acest lucru poate fi o provocare pentru multi dintre noi. De aceea, „limitarile” vor fi intelese in aceeasi masura si de salariati, si de angajatori. Este doar o chestiune de timp sa ne obisnuim cu ele si sa invatam sa le gestionam sau sa le gasim rezolvari eficiente.

Avantajele lucratului de acasa - cum te poti bucura de ele

Pentru multe persoane, sansa de a lucra de acasa era, pana acum, un vis. Chiar daca nu acesta este contextul in care si-ar fi dorit sa si-l implineasca, o parte dintre avantajele stilului Remote Work raman inca valabile si merita sa le mentionam. In primul rand, confortul. Esti in siguranta si nu este nevoie sa te mai deplasezi pana la birou pentru a incepe jobul. Ceea ce inseamna ca sunteti protejati atat tu, cat si familia ta. Este suficient sa deschizi laptopul, sa iti faci o cafea si sa iti desfasori activitatea fara presiunea timpului.

Un alt avantaj ar putea fi faptul ca in perioada aceasta mananci mai sanatos. Nu mai exista tentatia de a incerca tot felul de gustari de la patiserii aflate in drumul tau spre birou.

De asemenea, daca beneficiezi si de un spatiu linistit, in care nu esti deranjat de cei din jur, ai un avantaj in plus. Te poti concentra mai bine, esti mai productiv, poti gestiona mai bine timpul si poti observa mult mai atent modul in care iti desfasori activitatea. In perioada aceasta, poti afla daca preferi munca de la domiciliu sau interactiunea face-to-face cu echipa, colegii, clientii. Iti poti da seama de ce resurse ai nevoie pentru a putea munci eficient, productiv, rapid, dar si care sunt factorii care te perturba. In acelasi timp, ai sansa de a experimenta provocarile cu care se confrunta un freelancer care lucreaza full-time de acasa. Si, de ce nu, poate vei dori sa lucrezi de acasa si dupa depasirea crizei actuale.

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide