Contabilitatea primara - tot ce trebuie sa stii despre ea
Fie ca esti student in domeniu si te gandesti sa incepi o cariera in aceasta directie, fie ca te numeri printre antreprenorii la inceput de drum, care si-au deschis propriul business, informatiile de contabilitate primara sunt esentiale pentru a putea observa evolutia afacerii sau carierei tale. De aceea, am pregatit acest ghid care cuprinde raspunsuri la urmatoarele intrebari:
Ce presupune contabilitatea primara si ce rol are
Daca ar fi sa definim pe scurt ce este contabilitatea primara, am putea spune ca aceasta reprezinta procesul de inregistrare, sintetizare si raportare a documentelor justificative pentru inregistrarea in contabilitatea financiara. Cu alte cuvinte, persoana care se ocupa de contabilitatea primara are urmatoarele obligatii:
- sa colecteze, sa inregistreze cronologic si sistematic documentele contabile care stau la baza tranzactiilor economice;
- sa inregistreze la timp si corect informațiile financiare necesare, folosindu-se de documentele justificative;
- sa verifice completarea legala a tuturor actelor justificative;
- sa organizeze documentele, sa le indosarieze si sa le arhiveze;
- sa predea si sa preia documentele contabile;
- sa tina evidenta la zi a tuturor operatiunilor economice care au loc prin casieria firmei.
Ce documente se intocmesc in contabilitatea primara
Pentru a realiza toate activitatile mentionate anterior, nu trebuie sa fii contabil acreditat. Practic, documentele pot fi colectate si intocmite de oricine, cu conditia sa fie inregistrate corect. Insa, pentru a-ti eficientiza munca, ai posibilitatea de a urma un curs special dedicat contabilitatii primare sau poti folosi softuri speciale de gestiune si facturare, care te ajuta sa intocmesti documentele primare conform legislatiei. Aceste documente pot fi:
- chitante si facturi;
- notele de intrare receptie (NIR-uri);
- deconturile de cheltuieli;
- dispozitii de plata si de incasare;
- completarea de cecuri;
- ordine de plata;
- foi de varsaminte;
- state de plata si pontaje;
- intocmirea registrului de casa, a notelor de intrare receptie (NIR), a bonurilor de consum si a deconturilor de cheltuieli.
Fiind baza oricarei afaceri, contabilitatea primara are rolul de a masura succesul unei companii, ajutandu-te sa intelegi cat de eficient sunt folosite resursele economice.
Care este cadrul legislativ
In Romania, domeniul contabilitatii este reglementat prin Legea Contabilitatii nr. 82/1991, dar si prin Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ce entitati sunt obligate prin lege sa-si conduca si organizeze contabilitatea
Conform Legii Contabilitatii nr. 82/1991, exista o serie de entitati care au obligatia de a organiza si a conduce propria contabilitate. Din aceasta categorie fac parte:
- asociatii, fundatii, sindicate, unitati de cult;
- societati comerciale;
- societati agricole;
- societati cooperatiste;
- organizatii ale cooperatiei mestesugaresti;
- institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- institutiile publice de subordonare centrala si locala;
- regiile autonome;
- unitatile de asigurari sociale, altele decat cele de stat;
- persoanele fizice implicate in activitati care produc venituri;
- alte persoane care au dobandit personalitate juridica.
Conform Art.3 al aceleiasi legi, contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. De asemenea, contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.
Chiar daca activitatile ce tin de contabilitatea primara nu sunt foarte complicate, munca iti este mult simplificata atunci cand ai urmat cursuri de specialitate sau ai absolvit un liceu ori o facultate cu profil economic. De asemenea, un manual cu notiuni introductive de contabilitate te poate ajuta sa te familiarizezi si mai mult cu aceasta ramura profesionala. Organizarea contabilitatii patrimoniale constituie o obligatie stabilita prin lege, dar si un mod prin care intelegi care este directia in care merge afacerea ta. Te fereste de cheltuieli inutile si te ajuta sa intelegi cat de eficient sunt folosite resursele economice.
Sursa foto: Shutterstock
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.