A fost publicata forma finala a OUG nr. 3/8 februarie 2018 - solutii noi propuse pentru contractele de munca part-time si salariile programatorilor in urma modificarii legislatiei fiscale privind contributiile sociale
Update: In Monitorul Oficial nr. 125/8 februarie 2018 a fost publicata forma finala a OUG nr. 3/8 februarie 2018 care prevede urmatoarele modificari fata de ceea ce s-a publicat mai jos in articol:
- s-a scos partea referitoare la contractele de munca cu timp partial publicata in proiectul initial de OUG. In schimb a fost introdusa o noua prevedere (art. II, alin. 4 si 5 din OUG 3/2018) prin care se rezolva problema salariului net negativ pentru contractele de munca cu timp partial, atat pentru bugetari, cat si pentru cei ce lucreaza la privat. Modificarea introdusa in Codul fiscal prevede ca in cazul in care CAS si CASS calculate pe baza salariului brut efectiv sunt mai mici decat CAS si CASS calculate la nivelul salariului minim pe economie, atunci diferenta va fi suportata de catre angajator in numele angajatului.
De exemplu, in cazul unui contract de munca cu timp partial de 2 ore, remunerat cu 475 lei brut lunar, calculele vor fi dupa cum urmeaza (in ipoteza in care nu este aici functia de baza si nu tinem cont de deducerea personala):
CAS determinata pe baza salariului minim pe economie este de 475 lei (25%*1.900), iar CAS determinata pe baza salariului brut de 475 lei este de 119 lei (25%*475). In acest caz 119 lei vor fi dedusi din salariul brut (reprezentand contributia angajatului) iar diferenta de 356 lei (475-119) va fi suportata de angajator.
CASS determinata pe baza salariului minim pe economie este de 190 lei (10%*1.900), iar CASS determinata pe baza salariului brut de 475 lei este de 48 lei (10%*475). In acest caz 48 lei vor fi dedusi din salariul brut (reprezentand contributia angajatului) iar diferenta de 143 lei (190-48) va fi suportata de angajator.
Impozitul pe venit va fi de 31 lei (10%*(475-119-48)).
Salariul net va fi de 278 lei, iar costul total pentru angajator va fi de 984 lei.
Pentru a se mentine salariul net din luna decembrie 2017 care era obtinut la un salariu brut de 475 lei, salariul brut ar trebui sa creasca la 570 lei (respectiv cu 20% in exemplul nostru) iar costurile totale ale angajatorului vor creste la 1048 lei (respectiv cu 79%).
- partea referitoare la modalitatea de calcul a CASS pentru programatori (si pentru celelalte persoane fizice scutite de impozit pe venit conform art. 60 din Codul fiscal) a ramas practic neschimbata
- se prevede introducerea in Codul fiscal a unor modificari legate de calculul CAS pentru indemnizatiile primite de angajati si someri aferente concediilor medicale. In sensul ca acum CAS se va calcula aplicand cota de 25% la valoarea indemnizatiei. Aceeasi modificare e valabila si pentru persoanele fizice care sunt prevazute la art. 1, alin 2, art. 23, alin. 2 si art. 32 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, care beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
- se prevede publicarea unor norme de aplicare in termen de 15 zile de la data emiterii OUG.
Puteti regasi aici proiectul de ordonanta de urgenta (OUG) si aici nota de fundamentare, cu mentiunea ca ar trebui de urmarit sa vedem forma finala a OUG care va fi publicata in Monitorul Oficial, caci abia dupa ce a fost aprobata de Guvern si publicata in Monitorul Oficial se poate aplica. Va prezentam si proiectul revizuit (in data de 7 februarie 2018) de OUG.
Contracte de munca part-time
Prin proiectul de OUG se propune acordarea unor prime compensatorii pentru angajatii platiti din fonduri publice, care lucreaza pe baza de contracte de munca cu timp partial. Cuantumul acestor prime va fi stabilit astfel incat sa se asigure un nivel al salariului net lunar obtinut in 2018 la nivelul salariului net lunar din decembrie 2017. Se prevede ca aceste prime compensatorii sa fie acordate inclusiv pentru luna ianuarie 2018.
Situatia celor care lucreaza la privat si care au astfel de contracte de munca cu timp partial ar fi trebuit sa fie rezolvata prin intermediul negocierilor colective, statul neavand posibilitatea in cazul lor sa intervina direct in relatia dintre angajator si angajat.
Programatori si alte persoane scutite de impozitul pe venit conform art. 60 din Codul fiscal
Prin proiectul de OUG se propune o formula de calcul a CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) care ar compensa o parte din CASS datorata conform noilor reguli din Codul Fiscal, astfel incat salariile nete sa nu fie afectate in 2018 comparativ cu 2017.
Reaminitim care sunt persoanele care se incadreaza la scutirea de impozit pe venit conform art. 60 din Codul fiscal (Legea 227/2015) :
- persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;
- persoanele fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator;
- persoanele fizice care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare si inovare;
- persoanele fizice care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.
Conform proiectului de OUG, prevederile s-ar aplica persoanelor din categoriile enumerate mai sus care lucreaza la privat.
Pentru cei care lucreaza la stat se gasise deja o solutie prin marirea corespunzatoare a salariilor brute.
Conditii care trebuie indeplinite:
- salariul sa fi fost majorat in 2018 cu cel putin 20% fata de 2017;
- se iau in calcul doar contractele individuale de munca cu norma intreaga sau actele de detasare, aflate in derulare la data de 31 decembrie 2017;
- salariul brut din luna decembrie 2017, luat in considerare, este format numai din salariul brut de incadrare si elementele de natura veniturilor salariale care se acorda, in fiecare luna, conform contractului individual de munca valabil in luna decembrie 2017, care constituie baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
Formula de calcul pentru deducerea din CASS suportata de la bugetul de stat:
CASS retinuta = venit brut 2018 – CAS datorata in 2018 – salariu net decembrie 2017
Unde :
- CASS retinuta = contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Codului fiscal;
- venit brut 2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;
- CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata si retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Codului fiscal in vigoare in anul 2018;
- salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.
Este mai simplu de inteles modul de calcul conform exemplului prezentat in nota de fundamentare, pe care il reluam mai jos.
Exemplu:
Venit brut – decembrie 2017: 10.000 lei
Contributii sociale obligatorii- angajat: 1.650 lei
CAS (10,5%) 1.050 lei
CASS (5,5%) 550 lei
Somaj (0,5%) 50 lei
Venit net: 8.350 lei
Venit brut 2018 : 12.000 lei
[10.000 lei + 10.000 lei x 20% (venit brut 2017 majorat cu 20%)]
Contributii sociale obligatorii, DATORATE
de angajat: 4.200 lei, din care:
CAS datorata (25%) 3.000 lei
CASS datorata (10%) 1.200 lei
CASS RETINUTA: 650 lei
[12.000 lei – 3.000 lei – 8.350 lei = 650 lei (venit brut 2018 –CAS- venit net decembrie 2017)]
Diferenta CASS dedusa de la bugetul de stat: 550 lei
[ 1.200 lei – 650 lei (CASS datorata – CASS retinuta)]
Venit net: 8.350 lei
De notat ca CASS retinuta nu poate fi mai mare decat CASS care ar fi rezultat de plata conform prevederilor Codului fiscal.
Durata de aplicare a acestei masuri va fi de 12 luni, respectiv pana la finalul anului 2018. Schema de minimis propusa anterior prevedea un ajutor fiscal pe o durata de 3 ani.
In declaratia 112 se vor introduce linii suplimentare pentru ca deducerea de la bugetul de stat sa poata fi evidentiata separat. Si datele colectate astfel vor fi transmise centralizat catre Casa de Asigurari Nationale de Sanatate. Verificarea corectitudinei datelor transmise se va face de catre organele fiscale pe baza pe baza unei grile de risc.
Ar fi de mentionat ca daca se fac greseli de calcul referitor la suma care va fi dedusa de la bugetul de stat, eventualele obligatii suplimentare de plata, precum si dobanzile si penalitatile de intarziere aferente vor fi in sarcina angajatorului si nu se prevede recuperarea lor de la angajat.
Autor: Ina Tornea, ADIT
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.