Actul aditional la contractul de munca – ce este, rol, model
Actul aditional la contractul de munca este un document care se anexeaza contractului de munca atunci cand apar schimbari importante legate de prevederile obligatorii. Mai jos, poti citi mai multe despre legislatia ce reglementeaza acest act, cand se incheie si cum arata un model de act aditional la contractul individual de munca.
- Cadru legislativ
- Cand se incheie
- Model de act aditional
- Semnarea actului aditional
- In ce conditii poate fi anulat actul aditional
Cadru legislativ
Actul aditional la contractul de munca este reglementat prin articolul nr. 17 din Codul Muncii. Potrivit acestuia, actul aditional la contractul de munca este un document care se incheie la aparitia unei modificari la unul dintre elementele obligatorii ale CIM (contractului individual de munca), in timpul executarii sale.
Anterior Legii nr. 40/2011 (Codul Muncii), contractul individual de munca putea suferi modificari in cazuri particulare prevazute de lege sau prin contractul colectiv de munca. De asemenea, termenul in care trebuia incheiat actul aditional la contractul individual de munca era de 15 zile de la instiintarea in scris a salariatului in legatura cu modificarea dorita. Tinand cont de faptul ca angajatorul era obligat sa informeze salariatul inaintea modificarii contractului de munca, intocmirea actului aditional preceda modificarea clauzelor din contract.
Pe de alta parte, conteaza si contractul colectiv de munca. Aici, sunt de interes Legea nr. 62/2011 a dialogului social si Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca.
Potrivit acestor documente, contractul colectiv de munca este valabil pentru toti salariatii din unitate, grup de unitati sau sector de activitate la nivelul carora a fost incheiat acest contract. Astfel, contractul individual de munca nu poate stabili drepturi la nivel inferior fata de cele mentionate in contractul colectiv de munca, inclusiv in cazul actelor aditionale.
Pentru a fi recunoscut, actul aditional la contractul individual de munca trebuie sa fie realizat in forma scrisa, iar documentul trebuie incheiat in termen de 20 de zile lucratoare de la aparitia modificarilor.
De interes este si Ordinul nr. 585/2021 privind modificarea si completarea modelului-cadru al contractului individual de munca.
Potrivit noului act legislativ, contractul de munca trebuie sa includa obligatiile privind fisa postului si informarea angajatilor in legatura cu obligatia de a adera la un fond de pensii privat, in cazul angajatilor de pana la 35 de ani.
In cazul microintreprinderilor, fisa postului si atributiile aferente pot fi comunicate verbal. O microintreprindere este o societate cu maximum noua angajati si o cifra de afaceri anuala neta de maximum doua milioane de euro, echivalent in lei.
Daca o firma iese din categoria de microintreprindere, este necesara semnarea unui act aditional la contractul individual de munca, unde sa se precizeze detalii legate de activitatile prestate. De cealalta parte, daca o firma devine microintreprindere, nu trebuie sa faca o astfel de mutare, iar legea nu prevede in mod expres acest lucru.
Cand se incheie
Actul aditional la contractul individual de munca se incheie inaintea producerii modificarii, potrivit OUG nr. 53/2017, cu exceptia cazurilor in care o astfel de modificare este prevazuta in lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
Este important de stiut ca actul aditional nu inseamna acelasi lucru cu anexa la contractul de munca. Diferenta majora dintre cele doua este ca actul aditional se incheie cu acordul partilor, atunci cand se modifica o prevedere din contract, in timp ce anexa aduce completari contractului de munca, insa clauzele initiale raman neschimbate.
Daca actul aditional se intocmeste inaintea intrarii in vigoare a modificarilor, anexa la contractul de munca poate fi semnata in acelasi moment cu semnarea contractului, in anumite situatii:
- Atunci cand exista clauze contractuale diferite de la un angajat la altul;
- Daca se acorda bonus anual unui angajat, caz in care trebuie specificate perioada fiscala si targetul care trebuie atins. In aceasta situatie, anexa trebuie redactata anual;
- In cazul in care salariatul primeste bunuri (telefon, laptop si/sau masina de serviciu) pentru a-si desfasura activitatea;
- Daca salariatul are inclusa, in pachetul de beneficii, si o asigurare de sanatate la o clinica privata.
Mai mult, anexa poate fi semnata ulterior contractului individual de munca, pentru acordarea bonusurilor de performanta sau a celor legate de vechimea in companie, acestea trebuind sa fie specificate si in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern.
Pentru contractul individual de munca, se pot realiza acte aditionale la modificarea normei de munca, prelungirea valabilitatii contractului, timpul de odihna, schimbarea sediului unde salariatii isi desfasoara activitatea. Totodata, modificarea sporurilor sau alte schimbari legate de functia sau sarcinile unui salariat vor necesita incheierea unui act aditional.
Exceptie fac modificarile aduse de o lege, asa cum este cazul cresterii salariului minim garantat, a carui schimbare necesita o Hotarare de Guvern. Intr-un astfel de caz, nu este nevoie de un act aditional la contractul de munca. Tot ce mai ramane de facut este refacerea statelor de plata, iar noul salariu va fi comunicat in urmatoarele 20 de zile lucratoare in REGES (Registrul National de Evidenta a Salariatilor).
Modalitatea de informare asupra schimbarilor introduse prin actul aditional poate fi stabilita si inclusa in textul contractului individual de munca sau printr-un document separat pentru informarea salariatilor.
Formarea profesionala si actul aditional
Inclusiv modificarile legate de formarea profesionala trebuie adaugate in actul aditional la contractul de munca.
Modalitatile concrete de formare profesionala, drepturile si obligatiile partilor, in special ale salariatului fata de angajatorul care suporta cheltuielile, precum si durata formarii profesionale trebuie specificate in mod expres.
Model de act aditional
Actul aditional de munca are o structura particulara, in functie de specificul afacerii, asa cum este si cazul contractului individual de munca.
Intr-un contract individual de munca al unui salariat pot aparea mai multe modificari, ce vor fi evidentiate prin incheierea unor acte aditionale. Acestea vor fi atasate in REGES, pentru o evidenta clara a angajatilor.
Pentru un model standard de act aditional, apasa AICI.
Semnarea actului aditional
In situatia in care salariatul refuza semnarea actului aditional la contractul individual de munca, angajatorul ii poate comunica prin orice mijloc ce permite transmiterea si confirmarea primirii.
Mai apoi, conform articolului nr. 39 din Codul Muncii, salariatul este obligat sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si pe cele ale regulamentului intern. Aceste documente pot include obligatia de a confirma primirea actelor aditionale. In caz contrar, salariatul poate fi sanctionat pentru nerespectarea prevederilor contractului de munca.
Cea mai simpla modalitate de a asigura convocarea angajatului este scrisoarea recomandata, pe baza de confirmare de primire.
Atunci cand comunicarea pe baza de confirmare este realizata la adresa corecta, neridicarea corespondentei va fi imputabila exclusiv salariatului.
Daca regulamentul intern instituie obligatia de a semna actul aditional, se poate ajunge pana la sanctiuni disciplinare.
Daca anumite fapte nu sunt considerate abateri disciplinare prin Codul Muncii, contractul individual sau colectiv de munca, regulamentul intern sau alte reglementari ale companiei, exista un risc destul de mic de aplicare a unor sanctiuni.
Tinand cont de faptul ca modificarea contractului individual de munca prin act aditional presupune un flux mare de documente, o modalitate de eficientizare a activitatii departamentului de resurse umane este folosirea unei aplicatii pentru administrarea de personal. Astfel, documentele salariatilor, indiferent ca este vorba de acte aditionale, contracte de munca sau adeverinte, vor fi generate rapid.
Vezi 👉 AICI SOFTWARE PENTRU MANAGEMENTUL PERSONALULUI
In ce conditii poate fi anulat actul aditional
Actul aditional este un acord intre partile care au incheiat un contract de munca, iar prin acest document nou, se aduc modificari sau completari.
Avand in vedere dispozitiile articolului nr. 268 din Codul Muncii, cererea pentru anularea actului aditional poate fi formulata pe toata durata contractului individual de munca.
In cazul in care actul aditional nu este viciat, ci doar se doreste renuntarea la prevederile sale, este necesara intocmirea unui alt act aditional, in care sa fie specificate noile conditii negociate de comun acord.
Actul aditional la contractul de munca este un document necesar in majoritatea relatiilor profesionale. Prin acesta, se aduc modificari anumitor prevederi obligatorii din contractul individual de munca, iar semnatura indica faptul ca partile au ajuns la un consens.
Sursa foto: Shutterstock
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.