Tot ce trebuie sa stii despre antreprenoriat: forme juridice, etape si factori de influentare
Desi multi oameni privesc antreprenoriatul ca pe o calitate innascuta, pe care putini oameni o poseda, in realitate, acesta este mai degraba o suma a factorilor de mediu, personali si sociali care pot fi dezvoltati prin educatie si antrenament.
Specialistii in afaceri si economie sunt de parere ca succesul antreprenorilor este prezis in mare parte de nivelul acestora de educatie si expertiza in zona in care aleg sa-si dezvolte o afacere. Asadar, educatia antreprenoriala reprezinta un instrument foarte important daca simti ca ai abilitatile necesare pentru a incepe o afacere pe cont propriu.
Acest articol te ajuta cu informatii complete despre ceea ce presupune activitatea de antreprenor, mai ales daca iti doresti in viitor sa pui pe picioare propria afacere.
- Ce este antreprenoriatul
- Formele juridice ale antreprenoriatului
- Etapele procesului antreprenorial
- Factorii care influenteaza mediul antreprenorial
- Mituri despre antreprenoriat
Ce este antreprenoriatul
Termenul de antreprenoriat a inceput sa fie folosit de economisti in secolele XVIII-XIX, suprapunandu-se cu perioada Revolutiei Industriale. Antreprenoriatul reprezinta procesul prin care indivizi sau grupuri mobilizeaza o serie de resurse cu scopul de a exploata si valorifica oportunitatile de afaceri identificate in mediul inconjurator.
Asadar, un antreprenor este un agent economic cu un comportament activ, care isi asuma riscuri financiare pentru a dezvolta proiecte noi care ii aduc profit.
Calitatile unui antreprenor
In urma unui studiu publicat de Harvard Business School in noiembrie 2017, trasaturile de personalitate ale antreprenorilor sunt urmatoarele:
- deschidere la experiente noi - sunt independenti, centrati pe originalitate si creativitate, isi asuma usor riscuri;
- constiinciozitate - sunt orientatati pe scopul final al actiunii si duc intotdeauna taskurile la bun sfarsit;
- extraversiune - sunt energici, optimisti, sociabili, caracterizati de un nivel ridicat de asertivitate si inteligenta emotionala;
- agreabilitate - sunt altruisti, orientati pe dezvoltarea comunitatii, modesti si de incredere;
- nevrotism - sunt capabili de emotii negative si pot deveni tristi, anxiosi, tensionati in conditii de stres.
In acelasi timp, spiritul antreprenorial este ajutat de componente precum: controlul interior in situatii dificile, perseverenta, capacitatea de planificare, folosirea feedbackului in mod constructiv si analiza in luarea deciziilor.
Formele juridice ale antreprenoriatului
Orice idee de afacere ai avea, trebuie sa tii cont ca acestea sunt incluse in trei categorii generale:
- servicii: turism, pictura, decorare, babysitting, menaj sunt doar cateva exemple;
- comert: vanzarea cu amanuntul, vanzare cu ridicata, comanda prin e-mail, vanzare prin telefon, vanzari „din usa in usa”;
- productie: cand este vorba de mici afaceri, productia se refera la domenii precum arte mestesugaresti, articole vestimentare, bijuterii, mici ferme, mic mobilier.
Daca ai o idee interesanta care se incadreaza in categoriile de mai sus si iti doresti sa investesti in ea, aceasta nu poate fi dezvoltata fara o forma juridica adecvata.
Principalele forme juridice sub care iti poti infiinta o afacere sunt:
- Intreprinzatori individuali:
- Persoane fizice autorizate (PFA) si asociatii familiale.
- Societati comerciale:
- Societate in nume colectiv (S.N.C.)
- Societate in comandita simpla (S.C.S.)
- Societate in comandita pe actiuni (S.C.A.)
- Societate pe actiuni (S.A.)
- Societate cu raspundere limitata (S.R.L.)
De exemplu, daca ai terminat o universitate cu profil de matematica-informatica si doresti sa ai propria afacere, forma juridica de antreprenoriat care ti s-ar potrivi este PFAm, cu scopul de a vinde servicii de consultanta in domeniul IT.
Un capitol important in activitatea de PFA sunt veniturile independente obtinute, iar acest aspect este definit in articolele 67 si 148 din Codul Fiscal. Daca esti deja PFA, veniturile se pot calcula simplu, cu ajutorul platformei CalculatorVenituri.ro, secțiunea Calculator PFA.
Cum alegi forma juridica potrivita
Un pas important este sa decizi forma legala a afacerii tale, pentru ca fiecare alternativa prezentata mai sus are atat avantaje, cat si dezavantaje ce trebuie cantarite cu atentie.
Iata de ce informatii ai nevoie pentru a alege forma juridica:
- natura activitatii ce urmeaza a fi organizata;
- marimea acesteia si posibilitatile de dezvoltare;
- numarul viitorilor parteneri de afaceri;
- gradul de implicare si de raspundere asumat de fiecare dintre partenerii de afaceri;
- capitalul social disponibil in comparatie cu cel necesar;
- ponderea participarii fiecarui partener la constituirea capitalului social;
- caracteristicile specifice fiecareia dintre diferitele forme juridice prevazute de legislatia in vigoare etc.
Etapele procesului antreprenorial
Uniunea Europeana promoveaza spiritul antreprenorial si subliniaza importanta dezvoltarii unei culturi bazate pe competitivitate care sa ajute economia tarilor.
Avand in vedere importanta si impactul acestuia, antreprenoriatul a inceput sa fie studiat si predat si in Romania, sub forma de cursuri de antreprenoriat in cadrul anumitor universitati, prin cursuri online furnizate de universitati din strainatate sau prin workshopuri cu antreprenori de succes care transmit din experienta lor si se folosesc de studii de caz pentru a transmite informatii concrete.
Cu toate acestea, antreprenoriatul este un proces care trebuie studiat cu atentie. Iata care sunt etapele procesului antreprenorial:
Identificarea oportunitatii
Oportunitatea poate fi declansata de posibilitatea de obtine un bun sau un serviciu mai rapid, mai eficient sau la o calitate superioara. In acelasi timp, poate fi influentata de factori diversi, precum:
- schimbari in structura unui sector industrial sau a unei piete de desfacere;
- schimbari demografice sau ale comportamentelor de cumparare si consum;
- schimbari in stilul de viata la nivelul grupului-tinta;
- aparitia de noi tehnologii.
Dezvoltarea conceptului de afacere
Ideea de afacere trebuie sa raspunda unei nevoi din piata, sa se diferentieze de competitie, sa acopere mixul de marketing, care se refera la un produs sau un serviciu, pret, promovare, distributie, sa fie o idee care sa poata fi aplicata in timp util, sa fie sustenabila.
Identificarea resurselor necesare
Resursele difera in functie de profilul si de amploarea afaceri, insa, de cele mai multe ori, includ in primul rand antreprenorul sau dezvoltatorul afacerii, timpul acestuia, forta de munca, logistica metodelor de distributie, materii prime, resurse financiare, locatii, licente, utilaje si echipamente si capital social.
Obtinerea si fructificarea resurselor necesare
Antreprenorul trebuie sa se concentreze asupra asigurarii finantarii activitatii curente pe termen lung. Ca regula generala, antreprenorii apeleaza mai ales la patru categorii de finantatori ai noilor lor idei de afaceri: familie, prieteni sau business angels, banci si fonduri nerambursabile, cea mai actuala si profitabila sursa.
Implementarea si managementul afacerii
Leadershipul este o componenta importanta a antreprenoriatului si cu cat o afacere utilizeaza mai eficient resursele de care dispune, cu atat obtine si rezultate mai bune care sa o diferentieze in piata. Managementul eficient al afacerii implica viziune din partea conducerii prin utilizarea rezultatelor obtinute pentru a dezvolta afacerea si a ataca noi piete profitabile.
Citește si Cum oferi feedback angajatilor: ghid complet pentru managerii eficienti
Factorii care influenteaza mediul antreprenorial
Indiferent de specificul companiei, de domeniul in care activeaza sau de cifra de profit, aceasta este influentata de anumiti factori care reprezinta adevarate provocari care isi lasa amprenta, in mod pozitiv sau negativ.
Factorii care influenteaza antreprenoriatul sunt de mai multe feluri:
Factori legislativ-normativi
Acesti factori sunt controlati de statul roman, de institutiile sale si de reglementarile Uniunii Europeane. Vizeaza in mod direct legile, actele, ordonantele de guvern, dispozitiile cu caracter special sau alte proiecte de legi care influenteaza mediul antreprenorial.
Factori sociali
Acesti factori sunt reprezentati de relatia cu furnizorii, clientii (posibili si actuali), organizatiile statului, posibilii colaboratori si partenerii de afaceri. In ceea ce priveste factorii sociali interni cu rol determinant in activitatea unei companii, cel mai mare impact il au angajatii.
Factori de ordin financiar
Creditele, fondurile europene si imprumuturile de la stat pot face parte din factorii de ordin financiar. Principalii actori care influenteaza acesti factori sunt: institutiile financiar-bancare, Banca Nationala a Romaniei (BNR), Bursa de Valori Bucuresti (BVB).
Factori tehnologici
Acesti factori se refera la evolutia tehnologica si la puterea de adaptare a afacerii la noile tehnologii. In functie de specificul firmei, acesti factori pot influenta productivitatea unei companii.
Factori politici
Acesti factori primari stau la baza dezvoltarii mediului antreprenorial, pentru ca regimul politic a influenteaza în mod decisiv aparitia sau dezvoltarea mediului antreprenorial intr-o anumita tara sau zona geografica.
Factori de ordin macroeconomic
Acesti factori globali includ evenimentele din economiile puternice ale lumii, politica statelor care detin monopol pe o anumita piata, conflictele, razboaiele, acordurile privind circulatia marfurilor sau ultimele descoperiri în domeniu.
Mituri despre antreprenoriat
Ca orice subiect interesant si cu o istorie relativ recenta, antreprenoriatul a dat nastere mai multor mituri bazate pe stereotipuri. Iata care sunt cele mai populare cinci mituri despre antreprenori:
1. A fi antreprenor este o calitate innascuta
Este adevarat ca pentru a avea curajul sa pui pe picioare o afacere ajuta un anumit set de trasaturi de comportament care favorizeaza o atitudine antreprenoriala corecta, dar la fel de adevarat este ca o mare parte din atributele antreprenoriale nu sunt innascute, ci se dezvolta prin invatare si educatie.
2. Oricine poate incepe o afacere
Este adevarat ca oricine poate infiinta o companie, din punct de vedere legal, dar nu oricine poate avea o afacere de succes. Pentru acest lucru este nevoie de mai mult decat un set de aptitudini. Sunt necesare cel putin o idee de business si un plan bine pus la punct.
3. Antreprenorii de succes sunt tineri
Bazandu-se pe experienta si cunostintele antreprenorului, varsta nu este un criteriu de diferentiere care sa asigure succesul unei afaceri.
4. Banii sunt cel mai important lucru pentru un startup
Inainte de a te gandi la suma de bani necesara pentru a demara o afacere, trebuie sa ai in vedere lucruri mai importante, care tin de identificarea nevoilor din mediu si competentele necesare pentru a pune la punct un plan de afaceri fezabil. Dupa trasarea strategiei, vei gasi fonduri sau persoane dispuse sa investeasca in ideea ta, daca aceasta este cu adevarat valoroasa.
In orice tara, antreprenorii trebuie motivati sa-si fructifice ideile de afaceri, pentru ca acestia sunt motorul unui climat economic sanatos. Nu trebuie sa neglijam faptul ca toate corporatiile multinationale au pornit, la un moment dat, de la ideile unor antreprenori care prin munca si perseverenta au supravietuit si s-au dezvoltat spectaculos.
Sursa foto: Shutterstock
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.
Salut!
Foarte informativ si bine structurat articolul. Daca se poate voi face o recomandare pentru antreprenorii care vor sa inceapa o afacere, sa cumpere una gata facuta. Aici https://trade-x.ro/ro/sfaturile-noastre/cumpar-afacere/1-perspectiva-de-a-cumpara-o-afacere sunt mai multe informatii.