</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Proiecte de lege privind ONG-urile – care sunt noii algoritmi de finantare si declaratiile obligatorii pentru ONG-uri

by Mihaela Colesnic , 27 nov 2017
Proiecte de lege privind ONG-urile – care sunt noii algoritmi de finantare si declaratiile obligatorii pentru ONG-uri

In ultimele zile a fost discutat proiectul de lege care modifica Ordonanta 26 /2000 cu privire la asociatii si fundatii. Proiectul de lege (regasiti link aici) prevede urmatoarele:

  • noi criterii pentru ca un ONG sa fie recunoscut ca fiind de utilitate publica, printre care si faptul sa nu fi desfasurat in ultimii doi ani si nici sa nu desfasoare activitati politice;
  • introducerea unui algoritm al finantarii cu fonduri publice in functie de obiectul de activitate al organizatiilor nonguvernamentale;
  • partea care a fost cea mai controversata, si pe care o vom discuta mai in detaliu mai jos, introducerea obligativitatii depunerii unei declaratii semestriale de venituri si cheltuieli, care sa mentioneze distinct sursa fiecarui tip de venit, respectiv persoana sau activitatea care a generat venitul respectiv;

Ar mai fi de mentionat ca ulterior acestui proiect de lege, tot zilele trecute, au mai fost propuse doua proiecte de lege in Senat, prin care se doreste modificarea Codului fiscal in sensul sa se poata redirectiona catre ONG-uri si pana la 2% din veniturile din investitii, iar pentru celelalte tipuri de venituri (de ex, salarii, pensii) pentru care in prezent se poate redirectiona pana la 2% din impozitul pe venit catre ONG-uri sa creasca procentul pana la 3,5%.

Regasiti link-uri catre proiectele de lege aici : aici si aici .

Referitor la declaratia semestriala de venituri si cheltuieli pe care ar trebui sa o depuna ONG-urile, proiectul de lege care modifica Ordonanta 26/2000 prevede urmatoarele : "48^1 Asociatiile, fundatiile si federatiile au obligatia dea publica semestrial pana la data de 31 iulie, respectiv 31 ianuarie, in Monitorul Oficial partea a IV-a, declaratiile de venituri si cheltuieli pentru semestrul precedent.

In declaratia publicata se mentioneaza distinct, pentru fiecare venit in parte, persoana sau activitatea, dupa caz, care a generat venitul respectiv, precum si valoarea acestuia. 

Nepublicarea declaratiei atrage de drept suspendarea activitatii asociatiei pentru 30 de zile. Daca in acest termen declaratia nu se publica, asociatia, fundatia sau federatia isi inceteaza activitatea de indata."

Daca ne gandim la intentiile care au stat in spatele prevederilor acestui proiect de lege, probabil au fost restrangerea activitatii politice a ONG-urilor (sa nu poata fi folosite pentru strangerea de fonduri pentru campanii electorale) si o mai mare transparenta a surselor de venit, ultima avand si potentiale consecinte fiscale.

In sensul ca pentru sponsorizarile catre ONG-uri, companiile pot beneficia de credit fiscal, daca sunt indeplinite anumite conditii, Codul fiscal precizand ca se aplica aceasta facilitate pentru "contribuabilii care efectueaza sponsorizari ?i/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea".

In acelasi timp, Legea 32/1994 stipuleaza la art. 6 ca: “Facilitatile prevazute în prezenta lege nu se acorda în cazul:

  1. sponsorizarii reciproce între persoane fizice sau juridice;
  2. sponsorizarii efectuate de catre rude ori afini pâna la gradul al patrulea inclusiv;
  3. sponsorizarii unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata".

Prin urmare, daca o persoana juridica acorda o sponsorizare catre o fundatie pe care o controleaza direct, exista riscul ca la o inspectie fiscala sa ii fie negat creditul fiscal aferent acestei sponsorizari.

O mai mare transparenta, precum cea care se doreste a fi introdusa prin declararea semestriala a veniturilor ONG-urilor, ar permite identificarea anticipata a unei astfel de situatii de control dintre sponsor si fundatia sponsorizata, ceea ce ar putea insemna un nou criteriu pe grila de risc la inspectii.

De asemenea, o astfel de transparenta ar permite probabil identificarea unor situatii precum firme care aparent nu au nici o legatura si participa ca si concurente la licitatii publice, de fapt fac donatii reciproce catre ONG-urile patronilor lor.

Totusi, in practica, acest articol nou-introdus in Ordonanta 26/2000 ar putea ridica mai multe probleme pentru multe dintre ONG-urile existente pentru ca:

  1. implica realizarea unor situatii si a unor declaratii suplimentare, care necesita timp suplimentar de lucru pentru niste oamenii care poate deja lucreaza ca voluntari in timpul lor liber destul de limitat;
  2. cerinta de a identifica in mod concret fiecare persoana – donator e posbil sa nu poata fi respectata in cazul unor campanii de strangere de fonduri precum donatii prin SMS de 2 euro, in care donatorii pot fi in numar foarte mare si nu isi trec si numele. Iar conform celui de-al treilea paragraf al articolului 48^1, nedepunerea declaratiei ar atrage incetarea activitatii fundatiei;
  3. unii donatori poate nu isi doresc sa le fie cunoscut numele tuturor, cum s-ar intampla in cazul in care aceste date ar fi publicate in Monitorul Oficial.

In plus, centralizarea si prelucrarea unor astfel de declaratii ar putea insemna un volum de munca mare si pentru functionarii publici.

Prin urmare, daca aceste prevederi vor ramane valabile, vor avea nevoie de ajustari.

O potentiala solutie ar putea fi ca in cazurile cu multi donatori pe sume mici, cum ar fi campaniile prin SMS-uri de 2 euro, sa fie aplicat principiul facturii centralizatoare de la TVA, adica sa se faca liste cu numerele de telefon si cu sumele primite, fara alte date de identificare, iar in declaratie sa fie trecut un singur rand cu suma totala obtinuta pentru campania respectiva din sumele mici de 2 euro si listele sa fie puse ca anexe.

De asemenea, pentru a pastra intr-o oarecare masura anonimatul donatorilor si a usura si munca functionarilor publici, aceste declaratii ar putea fi transmise electronic, intr-un format prestabilit, in loc sa fie publicate in Monitorul Oficial.

In orice caz, tinand cont si de celelalte doua proiecte de lege prin care se pare ca se doreste de fapt sa fie crescute sumele din impozitul pe venit care vor ajunge la ONG-uri, probabil ca intentia nu a fost sa fie afectata activitatea sau functionarea acestora. Totusi, sunt necesare niste ajustari, ca sa nu se obtina de fapt un alt rezultat in practica.        

Ina Tornea, ADIT

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide