Noi masuri importante pentru angajati si angajatori au fost publicate in Monitorul Oficial
Ordonanta de Urgenta nr. 192/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca a fost publicata in Monitorul Oficial
Ordonanta contine importante prevederi de interes pentru angajatori si angajati adoptate in contextul evolutiei pandemiei de COVID-19 in Romania.
Modificari aduse legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
- Organizarea activitatii in regim de telemunca/ munca la domiciliu
Pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite, cu respectarea prevederilor Legii 53/2003 – Codul muncii si al Legii 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca.
Notam ca modificarea contractului individual de munca in contract individual de munca cu clauza de telemunca, respectiv contract de munca la domiciliu trebuie sa se inregistreze in REVISAL.
- Stabilirea unor programe individualizate de munca
Pe durata starii de alerta, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 salariati, organizeaza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
Notam ca acest fapt implica doar modificarea programului de lucru, nu a unei clauze din contractul individual de munca si, prin urmare, nu se transmite in Registrul General de Evidenta a Salariatilor.
- Continuarea activitatii didactice in sistem online
In perioada noiembrie 2020 – 31 decembrie 2020, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, in baza hotararii Comitetului National pentru Situatii de Urgenta si analizei situatiei epidemiologice la nivel national, se pot dispune suspendarea activitatilor care impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor din unitatile de invatamant si continuarea activitatilor didactice in sistem online.
*Amintim ca in aceste situatii unul dintre parintii copiilor de pana in 12 ani, care nu pot presta munca in regim de telemunca sau munca la domiciliu, poate beneficia de concediul de supraveghere copil in conditiile reglementate de OUG 147/2020.
Cand ambii parinti apartin urmatoarelor patru domenii - aparare, ordine publica, sanatate, penitenciare – nu vor putea avea zile libere, dar vor primi un spor la salariu in masura in care ambii soti lucreaza in aceste domenii.
Modificari aduse legii 81/2018 privind reglementarea activitatii in regim de telemunca - se modifica art. 7, litera a)
Angajatorul are urmatoarea obligatie specifica privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului:
a) Sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunciatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizare cele proprii ale salariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare
Pentru a veni in sprijinul angajatorilor, dar si al salariatilor care ar putea avea neclaritati in ceea ce priveste implementarea masurilor luate de Guvern privind relatiile de munca, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale deschide, incepand de luni, 9.11.2020, un Tel Verde unde vor putea fi solicitate informatii suplimentare.
Numarul de telefon alocat este 0800868622 si va putea fi apelat de luni pana vineri intre orele 9.00 - 21.00
De asemenea, Inspectia Muncii a elaborat un ghid menit sa indrume angajatorii care isi vor desfasura activitatea in regim de munca la domiciliu/telemunca sau prin aplicarea un program individualizat de munca.
Ghidul este publicat pe site-ul Inspectiei Muncii si poate fi consultat aici.
Ghidul vine in sprijinul angajatorilor si contine explicatii privind aplicarea si modalitatea de inregistrare in registrul general de evidenta a salariatilor in conformitate cu prevederile H.G. nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, a situatiilor in care activitatea se desfasoara prin:
- stabilirea unor programe individualizate de munca;
- munca la domiciliu;
- telemunca.
In implementarea acestor prevederi, angajatorii trebuie sa aiba in vedere aplicarea tuturor masurilor necesare respectarii regulilor de diminuare a riscului de infectare cu virusul SARS-COV-2 pentru aceste categorii de lucratori.
Sursa foto: pixabay.com
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.