Modificari asteptate la Codul de procedura fiscala – amenzi mai mici pentru firmele mijlocii, care revin sub controlul administratiilor judetene
In data de 13 decembrie 2017 a fost adoptat in Senat proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Proiectul urmeaza acum sa fie avizat final de Camera Deputatilor.
Regasiti aici proiectul de lege, iar aici puteti urmari desfasurarea procedurii legislative.
Conform proiectului de lege, modificarea Codului de procedura fiscala se va aplica incepand cu 1 ianuarie a anului urmator celui in care este publicata legea. Deci daca va fi publicata in Monitorul Oficial in decembrie 2017, va avea efecte de la 1 ianuarie 2018. Iar daca va fi publicata in 2018, prevederile vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2019.
Conform proiectului de lege, s-ar modifica urmatoarele :
- Contribuabilii mijlocii, ale caror obligatii fiscale sunt administrate acum la nivel regional, vor reveni sub controlul administratiilor judetene;
- Perioada de desfasurare a inspectiei fiscale este redusa si pentru contribuabilii mijlocii de la 90 de zile cat este in prezent la 45 de zile, precum in cazul contribuabililor mici.
Ca si paranteza, ar fi de mentionat aici prevederile care au fost deja introduse in Codul de procedura fiscala mai devreme in acest an (prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2017) prin care se prevedea ca organul fiscal are posibilitatea de a selecta perioadele care vor fi supuse inspectiei fiscale, fara a fi nevoit sa mai verifice intreaga perioada pentru care rezerva verificarii ulterioare este deschisa, dar cu posibilitatea de extindere a inspectiei si pentru alte perioade neverificate.
Deci in acest context, e foarte posibil ca pentru contribuabilii mijlocii inspectia fiscala sa se desfasoare in acest mod, datorita limitarii timpului de desfasurare a inspectiei fiscale combinat cu un volum mai mare de munca necesar pentru verificarea unui contribuabil mijlociu fata de unul mic: sa fie selectat un an sau doi spre verificare si sa fie extinsa inspectia doar in cazul in care sunt descoperite abateri semnificative, care ar putea fi regasite si in ceilalti ani aflati inca in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani.
E posibil de asemenea sa creasca frecventa inspectiilor fiscale, iar neconcordantele dintre declaratiile fiscale ale companiei si ale partenerilor sai (cum e, de exemplu, cazul declaratiei 394) ar putea declansa mult mai usor o inspectie fiscala.
- De asemenea, pentru contribuabilii mijlocii, durata de raspuns la contestatiile la raportul de inspectie fiscala va fi de 30 de zile in loc de 90 de zile. Se face si aici o aliniere cu contribuabilii mici;
- Iar la capitolul sanctiuni, pentru contribuabilii mijlocii se prevad aceleasi amenzi care sunt in prezent valabile pentru contribuabilii mici. Prin urmare contribuabilii mijlocii nu vor mai fi incadrati in aceeasi categorie cu cei mari, ci cu cei mici, si la acest capitol.
Puteti consulta mai jos intr-un tabel, spre exemplificare, care ar fi amenzile pentru unele fapte sanctionate de Codul de procedura fiscala, conform proiectului de lege.
Fapta | Amenzi pentru contribuabilii mari (RON) | Amenzi pentru contribuabilii mijlocii si mici (RON) |
- Nedepunerea la termen a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere sau de mentiuni - Nedepunerea la termen a declaratiilor fiscale si/sau neplata la termen a impozitelor, taxelor si contributiilor (cu mentiunea ca sunt prevederi speciale pentru declaratiile recapitulative, care nu intra aici) | 1.000 – 5.000 | 500 – 1.000 |
Nerespectarea obligatiei de a pune la dispozitia organului fiscal registre, evidente, documente, si alte inscrisuri prevazute de lege | 25.000 – 27.000 | 6.000 – 8.000 |
Nerespectarea obligatiei de a da o declaratie scrisa la sfarsitul inspectiei fiscale ca au fost predate toate documentele si informatiile solicitate | 5.000 – 7.000 | 1.000 – 1.500 |
- Nerespectarea obligatiilor privind intocmirea dosarului de preturi de transfer - Nerespectarea obligatiilor privind arhivarea electronica a documentelor - Neindeplinirea masurilor dispuse de organele de inspectie fiscala / inspectorii anti-frauda - Nedepunerea unor declaratii / situatii informative cu privire la TVA (inclusiv declaratia 394) | 12.000 – 14.000 | 2.000 – 3.500 |
- Refuzul prezentarii organului fiscal a bunurilor materiale supuse impozitarii in vederea stabilirii realitatii declaratiei fiscale - Nerespectarea obligatiei de a furniza organului fiscal informatiile necesare stabilirii starii de fapt fiscale | 4.000 – 10.000 | 2.000 – 5.000 |
Neretinerea la sursa a impozitelor si contributiilor cu retinere la sursa sau retinerea lor si nevarsarea in totalitate – obligatii de plata mai mici de 50.000 RON | 4.000 – 6.000 | 1.000 – 1.500 |
Neretinerea la sursa a impozitelor si contributiilor cu retinere la sursa sau retinerea lor si nevarsarea in totalitate – obligatii de plata cuprinse intre 50.000 si 100.000 RON | 12.000 – 14.000 | 4.000 – 6.000 |
Neretinerea la sursa a impozitelor si contributiilor cu retinere la sursa sau retinerea lor si nevarsarea in totalitate – obligatii de plata mai mari de 100.000 RON | 25.000 – 27.000 | 6.000 – 8.000 |
Ina Tornea, ADIT
www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store.
Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.